Harjoitteletko lantionpohjalihaksiasi oikein?

Harjoitteletko lantionpohjalihaksiasi oikein?

Kirjoittaja: Maija Kiljunen

Lantionpohjalihakset ovat yksi meidän tärkeimmistä lihasryhmistämme. Suositus on, että lantionpohjalihaksia tulee harjoittaa vähintään kolme kertaa viikossa läpi elämän. Mutta miten tätä tärkeää lihasryhmää voi harjoittaa, jos ei tunnista niiden olemassa oloa? Luonnollisestikkaan harjoittelusta ei ole mitään hyötyä, jos et harjoittele oikein.

Lantionpohjalihasten harjoitteluun haasteen tuo se, että nämä lihakset eivät näy päällepäin esimerkiksi hauista treenatessasi voit seurata kuinka lihas supistuu. Lantionpohjalihasten supistus ei näy niin päällepäin, varsinkaan naisilla. Miehillä jännitys voi näkyä hieman paremmin. 

 

Naiset vs miehet

Naisilla oikeanlainen jännitys tulee silloin, kun he jännittävät emättimen aukon ja virtsaputken suun lihaksia sisään- ja ylöspäin. Miehillä oikeaoppinen jännitys nostaa hieman kiveksiä ylöspäin. Myös peniksen tyveen tulee nostetta. Supistuksen oikeanlaiseen löytämiseen on omat kikkansa. Peiliä ja sormia voi käyttää apuvälineenä havainnoimaan jännityksen oikea suunta. Joskus lantionpohjalihasten jännitys voi lähteä väärään suuntaa, jolloin tämä voi aiheuttaa erilaisia ongelmia lantionpohjalle esim. virtsankarkailua tai paineen tunnetta. 

 

Lisää virtsanpidätyskykyä ja seksuaalista nautintoa

Lantionpohjalihasten harjoittelun ykkösasia on niiden tunnistaminen. Tämän jälkeen voidaan aloittaa nousujohteisen harjoittelu. Erilaisilla lantionpohjalihasten voimaharjoitteilla voidaan parantaa virtsan- ilman- ja ulosteenpidätyskykyä, lisätä seksuaalista nautintoa ja parantaa jopa ryhtiä. Lantionpohjalihakset ovat yhteydessä meidän syviin vatsa- ja selkälihaksiin, siksi ne ovat tärkeät myös asennon ylläpidossa.

Lantionpohjalihasten treeni-ilta

Jotta lantionpohjalihasten treenistä on oikeasti hyötyä, niin tule mukaan Lantionpohjalihakset kuntoon -iltaan 19.5 klo.18.00. Puhumme sekä naisten, että miesten lantionpohjalihasten harjoittelusta.  Illassa opettelemme tunnistamaan oikean lihasryhmän ja teemme päivittäisen suositusmäärän lantionpohjalihasharjoitteita. 

Ilmoittaudu tästä mukaan