Kipeytyykö selkäsi treenistä?

Kipeytyykö selkäsi treenistä?

Kirjoittaja: Tiina Granroth ja Maija Kiljunen

Käyt salilla säännöllisesti harjoittelemassa, mutta selkäsi kipeytyy aina treenien jälkeen? Useinkaan syy ei ole heikoissa selkä- ja vatsalihaksissa, niin kuin voisi kuvitella. Erottuvatkaan vatsa- tai selkälihakset eivät suojaa selkävaivoja vastaan. Mikään yksittäinen liikuntamuoto ei olekaan ylitse muiden, ja siksi kannattaa tehdä sellaista, mistä itse tykkää. Liike on paras lääke myös selkäkivun hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, joten kannattaa siis liikkua - kivusta huolimatta!

Häiriö taustalla

Usein, kun meille tulee kipua, suojelemme kehoamme automaattisesti jännittämällä ja vähentämällä kehomme liikkeitä. Akuutissa selkäkivussa tällainen suojareaktio on toki paikallaan, mutta toisinaan se saattaa jäädä päälle eikä enää palvele tarkoitustaan, vaan päinvastoin. Esimerkiksi kyykkyjä tai maastavetoa tehdessä pyrimme pitämään selkää notkolla ja välttämään pyöristystä kaikin keinoin. Tämä puolestaan lisää selkälihasten jännitystä, rajoittaa liikettä ja siten saattaa myös ylläpitää kipuja. 

Miten kannattaa treenata - vai kannattaako?

Usein kipujen myötä liikkuminen vähenee tai se unohdetaan kokonaan. Taustalla saattaa olla pelko kivun pahenemisesta. On kuitenkin hyvä muistaa, että treeni itsessään toimii kivunlievityksenä oikein annosteltuna. Joskus kipeä selkä saattaa herkistyä jollekin liikesuunnalle ja treeniä olisi hyvä muokata joksikin aikaa. Fysioterapeutti toimii tässä hyvänä apuna löytämään juuri sinulle oikeat liikkeet ja oikean määrän. Usein pienilläkin muutoksilla voidaan löytää toimiva tapa jatkaa kohti tavoitteita. Aina löytyy tapa treenata!

Älä treenaa vain vatsa- tai selkälihaksia

Kaikista tärkeintä on suunnitella harjoitusohjelma kehon toiminnan näkökulmasta, eikä keskittyä yksittäisiin lihaksiin. Selän toimintaa voi katsastaa muutamalla toiminnallisella liikkeellä, ja jo muutamalla oikein valitulla harjoitteella voi saada helpotusta selkäkipuun ja selän kuntoon:
https://digifyssari.fi/p/selka-kuntoon-21 

Treeni itsessäänkin voi toimia hyvänä kivunlievityksenä!

Selkä kuntoon -webinaari

Järjestämme EasyFitin asiakkaille ilmaisen Selkä kuntoon -webinaarin yhteistyössä fysioterapiaketju Fysioksen kanssa. Webinaarissa selkään erikoistunut fysioterapeuttimme Tiina Granroth antaa ohjeita kuinka saat pidettyä selkäsi kunnossa. Illassa esittelemme myös Fysioksen uuden Digifyssari -palvelun: digifyssari.fi, joka on kehitetty tukemaan sali- ja kotiharjoittelua. Ilta on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat pitää selän kunnossa ja kivut loitolla. 

Selkä kuntoon -ilta järjestetään verkon välityksellä eli voit osallistua mistä vain. Illassa voit myös esittää kysymyksiä chatin välityksellä. Tarvitset siis vain verkkoyhteyden. 

Ajankohta: maanantai 23.3.2020 klo.18.00.

Webinaari kestää noin tunnin.

Ilmoittaudu mukaan
tästä 

Kirjoittajat: Tiina Granroth ja Maija Kiljunen
Fysioksen Digifyssarit