Oletko huolissasi läheistesi hyvinvoinnista? Näin autat heidät alkuun.

Oletko huolissasi läheistesi hyvinvoinnista? Näin autat heidät alkuun.

Kirjoittaja: Jerry Hietaniemi

Jossain vaiheessa elämää sitä herää siihen, että omien vanhempien ja muiden läheisten kunto ja terveys alkaa hiipumaan. Teräsfaijalla hiljalleen vyötärö kasvaa, reippailun sijaan valitaan auto ja polvi on tavallista useammin kipeä. Sinä tiedät ja vanhempasi tietävät, että heidän pitäisi liikkua enemmän ja syödä paremmin, mutta toimintaan on vaikea ryhtyä ja muutoksista ei tahdo tulla pysyviä. Isänpäivän kunniaksi kokosimme muutaman tärkeän täsmävinkin omien rakkaiden aktivoimiseksi, jotta voisit antaa tänä isänpäivänä isällesi tärkeimmän mahdollisen lahjan - hyvinvoinnin.

1. Älä neuvo vaan näytä esimerkkiä

Tyypillisesti marssimme omien vanhempiemme luokse kylään ja alamme tiukkaan sävyyn jakamaan ohjeita siitä miten heidän tulisi syödä ja miten heidän tulisi liikkua. Tiedät itsekin, että kun joku kertoo sinulle, mitä sinun tulisi tehdä niin se aiheuttaa vain vastareaktion. Samoin vanhempasi lupaavat toki lisätä liikuntaa, mutta ovat helpottuneita, kun lopulta taas jatkat matkaasi ja rauha laskeutuu maahan.

Neuvomista paremmin toimii esimerkin näyttäminen ja mukaan ottaminen. Aivan kuten pienen lapsen tärkeintä on oman esimerkin näyttäminen ja mahdollisuuksien tarjoaminen, niin se on myös omien vanhempien kanssa. Nyt osat ovat yllättäen vain kääntyneet toiste päin. 

Etsi aikaa sille, että ehdit lähtemään liikkumaan rakkaimpiesi kanssa. Valitse liikuntamuoto ja taso niin, että he varmasti onnistuvat ja nauttivat. Kerran tai kaksi ei valitettavasti riitä, vaan kertoja vaaditaan useita alle, jotta jotain pysyvää voi alkaa syntymään.

Ota esimerkiksi äiti tai isä mukaan kuntosalille ja opeta heille perusjutut, kuten miten salille tullaan, miten pukukaappi toimii, miten lämmitellään ja mitä helppoja liikkeitä he voisivat tehdä. Jos koet, että oma osaamisesi ei riitä tai asutte eri paikkakunnilla niin voit aina kääntyä oman kuntokeskuksesi personal trainereiden puoleen.

2. Tutustukaa paikkakunnan liikuntatarjontaan

Jotta liikunnasta tulee tapa niin on tärkeä löytää arkeen sellaisia liikuntamuotoja, jotka ovat mielekkäitä ja joiden suorittaminen on helppoa, edullista ja turvallista. Mikäli harrastukseen on vaikea päästä sen sijainnin, välimatkan tai aikataulun vuoksi niin harrastuksesta ei ole tulossa pysyvä osa viikkosuunnitelmaa. Harrastukset, jotka ovat hyvin kausiluontoisia tai kalliita ovat myös riskiryhmässä. 

Tutustukaa yhdessä omaisten kanssa paikkakunnan liikuntatarjontaan, kuten esimerkiksi ryhmäliikunnan tarjoajiin ja tuntivalikoimaan ja poimikaa sieltä vaihtoehtoja joita olisi kiva lähteä kokeilemaan yksin tai yhdessä.

3. Laatikaa yhdessä liikuntasuunnitelma

Liikuntasuunnitelman laatiminen voi ensimmäisessä vaiheessa olla niinkin yksinkertaista kuin viikkorungon piirtäminen valkoiselle paperille ja omien liikuntatuokioiden merkkaaminen tietyille toistuville päiville. Kaikessa yksinkertaisuudessaan jääkaapin ovessa komeileva liikuntasuunnitelma on kuitenkin hyvin tehokas motivaattori. Varsinkin, kun itse suunnittelee ja merkkaa itselleen tulevalle viikolle liikuntatuokioita. Se on vahva askel kohti sitoutumista ja toteutuneita liikuntakertoja. 

Pyydä siis isä tai äiti pöydän ääreen istumaan ja laatikaa yhdessä paperille liikuntasuunnitelma, johon hän on todella valmis sitoutumaan.

4. Laittakaa ruokaa yhdessä

On kiva käydä katsomassa omia vanhempia, kun kerrankin saa marssia valmiiseen ruokapöytään ja vain nauttia tutuista lempiruoista. Mikäli kuitenkin toivot, että vanhempiesi ruokavalio vaihtuisi joiltakin osin parempaan niin pinttyneiden tottumuksien muuttamiseksi saat nähdä paljon vaivaa. Neuvominen harvoin johtaa mihinkään, mutta mitä jos ehdottaisit yhteistä kokkaushetkeä? Mieti valmiiksi joku resepti, joka on helppo toteuttaa, maistuu hyvältä ja on pykälän verran terveellisempi kuin se miltä vanhempien iltapala tällä hetkellä näyttää. 

5. Anna isälle liikuttava lahja

EasyFit -keskukset ympäri Suomen haluavat kannustaa rakkaat isät liikkumaan aktiivisesti ja säännöllisesti. Isänpäivän kunniaksi toimme tarjolle isälle suunnitellut liikunnalliset lahjakortit. Saatavilla on lahjakortti kuntokeskukseemme ja personal trainer -palveluihin. Yhdessä ne ovat voittamaton kombo, joka potkaisee takuuvarmasti säännöllisen liikuntaharrastuksen käyntiin.

Pidä isästä hyvää huolta ja muista häntä liikuttavalla lahjalla osoitteessa
https://www.easyfit.fi/fi/isanpaiva-lahjakortti