Juoksukausi käynnistyy nyt - vinkit kevään juoksutreeneihin

7.4.2021 08:00

Lumien sulaessa kevään juoksukausi käynnistyy vauhdilla. Pitkän juoksutauon jälkeen on kuitenkin hyvä aloittaa treenit rauhallisesti. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon juoksuharrastusta aloittaessa, olit sitten kokenut juoksija tai vasta aloittelija? Tämän blogin vinkeillä pääset nopeammin vauhtiin, ilman takapakkeja. 

 

Aseta realistinen tavoite

Monelle juoksuharrastuksen motivaationa toimii jokin tavoite, kuten kunnon kehittäminen, tapahtuman läpipääsy, kilpailussa menestyminen tai uudet ennätykset. Pohdi omaa tavoitettasi, mikä sinua motivoi juoksemaan? Tavoite kannattaa olla mahdollisimman realistinen eli aseta itsellesi sellainen tavoite, joka sinun on mahdollista oikeasti saavuttaa. Liian haastava tavoite voi aiheuttaa motivaation katoamisen. Voit asettaa myös useita pieniä tavoitteita, jolloin tavoitteen saavutettuasi sinulla on jo seuraava tavoite mielessä. 

 

Uusi juoksukengät

Milloin olet viimeksi uusinut juoksukengät? Myös juoksukengät kuluvat käytössä ja kengät olisikin hyvä uusia tietyin väliajoin. Se, kuinka usein kengät kannattaa uusia, riippuu juoksumääristä. Uusi juoksukengät viimeistään silloin, kun kenkä ei enää tue jalkaa tai pohja alkaa olla kulunut. Kengän tulee tuntua jalassa miellyttävältä juoksun aikana. Kiinnitä huomiota myös juoksuvaatteisiin. Tekniset materiaalit ja kerrospukeutuminen toimivat usein juostessa paremmin, kuin paksut ja painavat materiaalit. 

 

Aloita maltillisesti

Isoin virhe juoksun, kuten muidenkin liikuntaharrastusten, aloittamisessa on treenimäärän valtava lisäys heti alussa. Vaikka olisit kokenut juoksija, tauon jälkeen on aina hyvä aloittaa maltillisesti. Tarkastele kokonaistreenimäärää ja lisää juoksutreenejä viikko viikolta. Aloita juoksutreenit rauhallisesti ja lisää juostun matkan pituutta sekä nopeutta asteittain. Näin vältyt mahdollisilta vammoilta ja jumeilta sekä palaudut paremmin. 

 

Tarkasta tekniikka

Vaikka juoksu on lähtökohtaisesti yksinkertaista ja helppoa hommaa, kannattaa oma juoksutekniikka tarkastaa ammattilaisella varsinkin, jos tavoitteenasi on juosta tavoitteellisesti ja osallistua juoksutapahtumiin. Juoksutekniikkaa korjaamalla voi juoksusta tulla kevyempää, pystyt juoksemaan nopeammin ja vältyt juoksun aiheuttamilta kivuilta. 

 

Syö hiilihydraatteja

Juoksumäärien lisääntyessä on hyvä kiinnittää huomiota myös ravintoon. Juoksu on kestävyysliikuntaa, joten keho käyttää juoksun aikana pääasiallisesti energianlähteenä hiilihydraatteja. Huolehdi, että saat ruokavaliostasi tarpeeksi energiaa ja, että noin puolet energiasta tulee hiilihydraateista. Voit myös tankata ennen juoksutreeniä helposti imeytyviä hiilihydraatteja esimerkiksi hedelmistä. 

 

Älä unohda lihaskuntoa ja kehonhuoltoa 

Juoksutreenien lisääntyessä muut treenit saattavat jäädä vähemmälle. Älä kuitenkaan unohda kokonaan lihaskuntoharjoittelua. Voimaharjoittelulla tuet juoksuharjoittelua ja ylläpidät lihaskuntoa. Lisäksi erilaiset kehonhuoltoharjoitukset auttavat ylläpitämään liikkuvuutta ja palautumaan. 

 

Vauhdikkaita juoksutreenejä! 

 

Kevään juoksukausi käynnistyy nyt

 

Lue myös nämä