Golfarin kuntotreeni – kausi loppuu, kuntoilu alkaa

Golfarin kuntotreeni – kausi loppuu, kuntoilu alkaa

Varsinainen golfin peluu ei juurikaan kehitä lajissa vaadittavia fyysisiä ominaisuuksia. Oheisharjoittelun merkitys korostuu myös lajikauden lyhyyden vuoksi. Vuodesta reilu puolikas on aikaa, jolloin kentille ei pääse pelaamaan. Tällöin harjoittelun on hyvä painottua pelissä vaadittavien kunto-ominaisuuksien kehittämiseen, jotta seuraava kausi voi olla edellistäkin nautinnollisempi ja tuloksekkaampi. 

 

Golfin positiiviset terveysvaikutukset

Tiesitkö, että pelaaja kävelee yhden golfkierroksen aikana keskimäärin 8,2 km. Tämä reippailu yhdessä lyöntisuoritusten sekä golfkärryjen vetämisen tai kantobägin kantamisen kanssa kuluttaa paljon energiaa, keskimäärin n. 1200-1800 kcal/ golfkierros, joten liikunnaksi golfia voi siis hyvällä omalla tunnolla kutsua. Teho ja vauhti eivät kuitenkaan ole riittäviä kohottaakseen kuntoasi pelkällä pelaamisella. Se täytyy tehdä peliaikojen ulkopuolella. 

Koska golfkierros kestää 4-5 tuntia, asettaa se kestävyyskunnolle omat vaatimuksensa. Kun kestävyyttä on riittävästi reservissä, pysyy peliasento ja keskittyminen kasassa kierroksen viimeisille väylille saakka. On myös hyvä tietää, että kaikki yksittäisen lyönnin vaiheet toistuvat yhden golfkierroksen aikana jopa 100-150 kertaa (harjoitusswingit mukaan lukien), joten kestävyyskunnon lisäksi myös lihaskunnon tulee olla lajin edellyttämällä tasolla.

Golf on mitä parhainta terveysliikuntaa. Kaksi-kolme kierrosta viikossa pelaavien golfareiden vyötärön ja olkavarren rasvapoimut saattavat ohentua jopa kymmenyksen pelikauden aikana. Myös kävelykestävyys paranee ja keskimääräinen sydämen syke laskee tutkimusten mukaan jopa viisi lyöntiä minuutissa, jolloin elimistön kyky toimia tavallisessa arkirasituksessa paranee. 

Koska golf on rasitustasoltaan kevyttä tai hieman rasittavaa liikuntaa, on sillä myönteisiä vaikutuksia myös verenpaineeseen sekä kolesteroliin. Tutkimusten mukaan hyvä kolesteroli lisääntyy pelikauden aikana keskimäärin viisi prosenttia ja huono kolesteroli sekä triglyseridit laskevat saman verran. 

 

Paranna peliäsi fysiikkaan panostamalla

Vaikka golf on hyvä terveysliikuntamuoto, ei pelikauden aikana saavutetut terveysvaikutukset kestä seuraavaan kauteen asti ilman säännöllistä kuntoliikuntaa myös talvikaudella. Koska pelikausien välinen aika on yleensä itse pelikautta pidempi, on hyvä suunnitella omaa kuntoharjoittelua myös sen ulkopuolelle.

Golfin pelaaminen vaatii hyvää kestävyyskuntoa, lihaskuntoa, kestävyyttä, lihastasapainoa ja liikkuvuutta. Monen golfarin kierros saattaa hajota kierroksen loppupuolella, koska keskittyminen häiriintyy energian vähyyden sekä hapenkuljetuselimistön kunnon heikkouden johdosta. Keskittymiskykyyn vaikuttavat monet erilaiset tekijät, eikä varmasti vähiten fyysinen kunto. Eri tutkimusten mukaan 40-60% golfaajista kärsii huonosta fyysisestä kunnosta, joka haittaa tai jopa estää normaalin pelaamisen.

 

Parempi kunto = rennompi suoritus

Heikon lihaskunnon sekä –tasapainon seurauksena myös rasitusvammojen määrä kasvaa. Mikäli huomaat pelikauden aikana kipeyttä selässä tai vaivoja lonkan alueella tai hartiaseudulla, on oletettavaa, että käytät näiden alueiden lihaksia joko liian vähän tai yksipuolisesti. Siksi olisikin järkevää ja myös tehokasta kehittää fyysistä kuntoa. Oma kehosi usein kertoo, kun se vaatii huoltoa tai harjoitusta. Yleensä juuri silloin kun fyysinen aktiivisuus tuntuu vastenmielisimmältä, tarvitsemme sitä kaikkein eniten.

Kun fysiikka on hyvällä tasolla, pystyt tekemään tasaisia, hyviä suorituksia kierroksen ajan käyttämättä siihen liikaa energiaa. Lihakset toimivat oikeassa järjestyksessä rennosti, eivätkä estä kireydellään tasapainoista suoritusta.

 

Lajinomaisuudella lisää motivaatiota

Tiesitkö, että golfari voi lisätä svinginsä pituutta jopa parikymmentä metriä pelkästään liikkuvuuttaan parantamalla. Erilaiset selkärangan, lantion ja olkanivelen liikkuvuutta parantavat harjoitteet tekevät lyönnistä laajemman, rennomman sekä tehokkaamman. Kun liikkuvuuden lisäksi harjoitetaan vielä lihaskuntoakin, on voimaa reservissä, eikä lyönnistä tule väkinäisen kulmikas. Hyvä kestävyyskunto mahdollistaa stanssin ja koko liikesuorituksen pysymisen mahdollisimman identtisenä koko golf –kierroksen ajan. Hyväkuntoisen henkilön keskittyminen säilyy skarpina aina kierroksen viimeisille väylille saakka, jolloin pelaaminen voi olla nautinnollista ja tuloksekasta. 

EasyFit personal trainerit osaavat laatia sinulle lajinomaisen ja laadukkaan harjoitusohjelman golf –kuntosi parantamiseen. Kartoita itsellesi sopivin personal trainer kotisivuiltamme tai oman kuntokeskuksesi valmentajaseinältä. Ota häneen rohkeasti yhteyttä testitreenin tai veloituksettoman liikuntaneuvonta-ajan sopiaksenne. 

Varaa liikuntaneuvonta