Tärkeä – EasyFit-keskusten koronavirustiedote – lue lisää...

Sulje

Hyötyliikunta - onko se oikeasti hyödyllistä?

16.2.2021 00:00
Elina Kämppi

Nykypäivän yhteiskunnassamme liikunnan määrä on vähentynyt vuosien saatossa rajusti. Istumme paljon ja olemme passiivisia. Molemmilla on todettu olevan vaikutuksia terveyteemme. Oikeastaan istuminen ja passiivisuus ovat suoranaisia terveysriskejä. 

Kiireisen arjen sekaan on haastavaa mahduttaa tarpeeksi liikuntaa, varsinkin jos päivät kuluvat töissä istuen. Tähän lisätään vielä työmatkat, jotka kuljemme pääosin kulkuvälineessä istuen. Sohvan houkutus on usein työpäivän jälkeen ylitsepääsemätön eli päädymme koko päivän istumisen jälkeen jatkamaan paikallaan oloa. 

Miten sitten saisimme päivittäistä aktiivisuuttamme kasvatettua? Lisäämällä aktiivisuutta pienillä teoilla ja asioilla sekä hyödyntämällä arjen askareita liikkeeseen eli lisäämällä hyötyliikuntaa. 
 

Mitä hyötyliikunta on? 

Hyötyliikunta on nimensä mukaisesti liikuntaa, joka hyödyttää meitä jollain tavalla. Hyötyliikuntaa kutsutaan myös arkiliikunnaksi eli se tapahtuu arjen puuhissamme. Hyötyliikunta ei ole liikuntaa, jota harrastamme itse liikunnan vuoksi vaan sellaista aktiivisuutta, josta hyödymme myös jollain muulla tavoin. 

Hyötyliikuntaa ovat esimerkiksi kodin askareet, kuten siivous, lumityöt, puutarhanhoito ja koiran ulkoilutus. Arkiliikunnaksi lasketaan taas portaiden valitseminen hissin sijaan, työmatkojen liikkuminen kävellen tai pyöräillen, kaupassa käynti jalkaisin sekä lasten kanssa leikkiminen. Mikäli et voi liikkua kauppaan tai töihin ilman autoa, keksi muita tapoja hyödyntää näitä matkoja. Pysäköi auto hieman kauemmaksi niin, että voit kävellä loppumatkan tai jää bussista yhtä pysäkkiä aiemmin. Hyviä tapoja hyötyliikkua on myös luonnossa liikkuminen, marjastus ja sienestys sekä kalastus. 

Pysy myös työpäivän aikana aktiivisena. Aloita seisomalla enemmän ja pitämällä useammin taukoja. Ota käyttöösi kävelypalaverit eli lähde etäpalaverin ajaksi ulos. Pyri hoitamaan mahdollisimman moni asia siirtymällä itse paikasta toiseen sen sijaan, että lähettäisit sähköpostia tai soittaisit. 
 

Kuinka paljon hyötyliikuntaa on tarpeeksi?

Hyötyliiku koko päivän ajan. Mitä enemmän, sen parempi. Runsaasta hyötyliikunnasta voi olla jopa enemmän hyötyä terveydelle, kuin yksittäisestä treenistä työpäivän jälkeen. Sen sijaan, että treenaisit päivästä tunnin ajan, pienillä valinnoilla voit lisätä liikunnan määrää reilusti. Hyötyliikkuminen koko päivän ajan ei kuitenkaan tarkoita treeniä aamusta iltaan, vaan lyhyitä minuutteja kestäviä aktiivisuutta lisääviä hetkiä. Jopa vain 30 minuuttia hyötyliikuntaa päivän aikana voi vaikuttaa terveyteen positiivisesti. Hyötyliikunta on enemmän kiinni valinnoista ja tavoista. 

Voit lisätä hyötyliikuntaa pikkuhiljaa muuttamalla arkisia tapojasi. Helpointa on aloittaa vaihtamalla hissi portaisiin ja tekemällä pienet matkat kävellen tai pyörällä. Mieti arkipäiväsi kulkua, mitä asioita voisit tehdä eri tavoin lisätäksesi aktiivisuutta? Helpoin tapa lisätä aktiivisuutta on nosta ylös: mitä vähemmän istut, sen aktiivisempi olet. 
 

Mikä tekee hyötyliikunnasta hyödyllistä? 

Hyötyliikunnan lisäämisellä ja aktiivisemmalla arjella on tutkitusti useita hyötyjä. Hyötyliikuntaa parantaa kuntoa ja auttaa painonhallinnassa. Sairastumisen riski vähenee tai sairauksien oireet voivat helpottaa. Esimerkiksi sepelvaltimosairauksien ja 2 tyypin diabeteksen kehittymisen vaara alenee, korkean verenpaineen sekä sydän- ja verisuonitautien riski pienenee sekä osteoporoosin kehittyminen hidastuu. Hyötyliikunnan lisääminen voi myös helpottaa masennuksen ja ahdistuksen oireita. 

Hyötyliikunnasta hyödyllistä tekee päivittäisen aktiivisuuden lisääntyminen, joka lisää samalla energiankulutusta. Kehon lihastasapaino pysyy parempana toisin kuin istuessa, jolloin kehon tukirakenteet kuormittuvat yksipuolisesti. Istuminen heikentää myös elimistön kykyä säädellä verensokeria.

Hyötyliikunnan lisääminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että itse liikuntahetket ja treenit tulisi unohtaa kokonaan. Yhdistämällä erilaisia lihaskunto-, kehonhallinta- ja kestävyysharjoituksia aktiiviseen arkeen tuplaat liikunnan terveyshyödyt. Liikunnan tulisi olla hauskaa ja tuoda iloa elämään, joten väkisin liikkumisen sijaan kannattaa lisätä pieniä aktiivisia hetkiä elämään. 

Hyötyliikunta on siis todistetusti hyödyllistä! 

 

Lue myös nämä