Jotain muuta kuin lihaa grilliin? Poimi tästä vinkit talteen.

Sonja Salo
  • Kangasala

Jotain muuta kuin lihaa grilliin? Poimi tästä vinkit talteen.

Tulevana juhannuksena viimeistään käynnistyy suomalaisten kauan odottama grillikausi ja elintarviketeollisuuden mainonta on jo viikkoja muistuttanut kaikkien aikojen grillikesästä esittelemällä kesän mehevintä pihviä ja lihaisinta makkaraa.

Vegaaniruoka on nouseva trendi, mutta todellisuus on se, että yli 90 % suomalaisista syö pääosin lihaa ja lihankulutus kasvaa kokoajan. Erityisesti siipikarjan kulutus on kasvussa.

Suurin osa tietää, että liha sisältää turhan paljon rasvaa ja suolaa ja runsas lihankulutus on yhteydessä kohonneeseen syöpäriskiin. Lisäksi eettiset kysymykset ja ilmastoasiat kolkuttavat omaatuntoa. Mieli tekisi juhannusaattonakin heittää grilliin jotain muuta, mutta kun kiireessä ryntää kauppaan keskelle ruuhkaa niin ostoskoriin ei varmasti tule poimittua muuta kuin tuttua ja turvallista.

Innokkaimmat malttavat googlata jonkun kasvisruoan, mutta toteavat nopeasti reseptin olevan aivan liian monimutkainen ja erikoisten ainesosien etsimiseen menisi koko juhannus.

Kokosimme pari helppoa lisuketta kesän grillimenuun, jotka voit heti ottaa käyttöön ja joilla voit korvata edes osittain lihan osuuden lautasellasi:

1. Tankoparsa
Suomalaiset ovat jo pitkään olleet innoissaan tankoparsasta, joka on meillä selkeä sesonkiherkku. Tankoparsaa saat kaupasta keväällä aina kesäkuun loppuun asti, joten nyt viimeistään kannattaa poimia nippu tankoparsaa ostoskoriin ennen kuin sesonki ehtii menemään ohi.

Jos et ole parsakaalin ystävä niin saatat turhaan tuomita myös tankoparsan. Tankoparsa on kuitenkin aivan erilainen kokemus, joten kokeile rohkeasti.

Parsan laittamiseen on monia ohjeita tarjolla, mutta yksinkertaisimmillaan valmistat parsan näin:

  • Pese ja kuivaa parsat ja leikkaa paksusta päästä muutama sentti kuivunutta ja kovaa osaa pois

  • Leikkaa parsat haluamasi kokoisiksi ja heitä pannulle tai grilliin

  • Pirskottele päälle kevyesti öljyä ja pyörittele niitä grillissä alle 5 minuuttia

  • Ota parsat pois grillistä ja mausta kevyesti suolalla ja mustapippurilla

Syö parsa sellaisenaan tai piilota se esimerkiksi risottoon. Parsa sopii hyvin myös wokkiin.

Tankoparsa on terveyspommi, joka sisältää vähän energiaa. Parsasta saat muun muassa A-, C- ja K-vitamiinia ja folaattia (B9) sekä runsaasti kuitua.

2. Herkkusienet
Herkkusieni on perinteinen grilliruoan lisuke. Kuten niin moni kasvis, niin myös sieni sisältää vain vähän energiaa ja tarjoaa runsaan määrän kuitua. Runsaasti kuitua sisältävällä ruoka-aineella on aina terveyshyötyjä ja se täyttää hyvin, jolloin ei tule vedettyä runsaasti energiaa sisältävää ruokaa turhan paljon.

Yksinkertaisimmillaan herkkusienen voi laittaa grilliin suoraan pesun ja jalan poistamisen jälkeen. Sieni ei välttämättä tarvitse öljyä, mutta tilkka oliiviöljyä tuo sieneen ripauksen lisää makua ja herkullisen värin. Grillaa alle 5 minuuttia.

Sieni maistuu sellaisenaan tai esimerkiksi viipaloituna salaatissa.

Perinteisesti herkkusienen sisään piilotetaan suosikkijuustoa, joka tuo makua ja proteiinipitoisuutta. Herkkusienen sisään sopii ainakin sinihomejuusto, sulatejuusto ja feta.

Mikäli haluat pitää sienen vegaanisena, niin piilota sisään esimerkiksi kuullotettua sipulia ja muita kasviksia.

Herkkusieniä saa myös kotimaisena.

3. Grillimaissi
Grilliklassikon paikasta herkkusienen kanssa kilpailee maissi. Esikeitettynä ostettu maissi on jälleen yksinkertainen grillikasvis, jonka voi vaan sujauttaa grilliin öljytilkan kera.

Kääntele maissia grillissä miedolla lämmöllä noin 15 minuutin ajan.

Nauti maissi syömällä se suoraan tähkästä tai nosta maissi pystyyn leikkuulaudalle ja irrota maissit leikkaamalla ylhäältä alas. Syö sellaisenaan tai laita salaatin sekaan.

(Mauste)voi ja maustepippuri kruunaa grillimaissin.

4. Kokeile jotain näistä uutuuksista
Parsan, herkkusienen ja maissin suosiota yhdistää helppous ja nopeus. Ne eivät vaadi erityistä käsittelyä ja niiden grillaaminen on helppoa. Samaan kategoriaan voi kuitenkin lukea vaikka mitä.

Voit laittaa grilliin tänä kesänä esimerkiksi kesäkurpitsan tai munakoison viipaleita ja nauttia ne sellaisenaan tai ripotella päälle vähän fetaa. Monet muutkin kiinteät kasvikset voi grillata.

Myös kiinteät hedelmät sopivat grillattavaksi. Esimerkiksi ananas, banaani, omena, päärynä ja persikka viihtyvät hyvin grillissä. Grillaus korostaa hedelmien omaa makua ja makeutta ja grillatut hedelmät toimivatkin hyvin vaikka jälkiruokana. Päälle voit tipauttaa palan jäätelöä tai pari lusikallista kermavaahtoa.

Muista ruokaisat salaatit
Kun teet suuren satsin ruokaisaa salaattia niin sitä riittää koko viikonlopuksi.

Pelkän vihersalaatin, kurkun ja tomaatin lisäksi salaattiin voi lisätä tai vaihtaa raaka-aineeksi ruokaisampia vaihtoehtoja. Esimerkiksi kvinoa, bulgur ja couscous tekevät salaatista tuhdimman ja tuovat ateriaan lisää proteiinia, jolloin lihatuotteita voi hyvillä mielin jättää vähemmälle.

Tuo salaattiin kesäistä vaihtelua tuomalla mukaan erilaisia meloneja, mansikoita ja (pensas)mustikoita, niin salaattisi näyttää kivalta ja maistuu varmasti kaikille.

Hyvää juhannusta kaikille. Nautitaan ruoasta - mitä ikinä lautasella onkaan sekä ennen kaikkea hyvästä seurasta ja yhdessäolosta tai vaan omasta rauhasta!