Mansikka on superherkku. Tiesitkö tämän mansikoista?

Mansikka on superherkku. Tiesitkö tämän mansikoista?

Kirjoittaja: Jerry Hietaniemi

Mansikkasato on parhaimmillaan ja nyt kannattaa ostaa pari laatikollista mansikoita ja pakastaa ne syksyä ja talvea varten. Sekä tietenkin hankkia jääkaappiin kulho herkullisia mansikoita niin salaatteja, kakkuja, jäätelöannoksia kuin smoothieita varten.

Mansikka on terveyspommi

Tässä 4 erinomaista syytä herkutella mansikoilla tänäkin kesänä:

1. Mansikat sisältävät runsaasti C-vitamiinia
Mansikat ovat loistava C-vitamiinin lähde. Kun syöt kahdeksan mansikkaa saat saman verran C-vitamiinia kuin yhdestä appelsiinista. C-vitamiinitarpeen saat täyteen, kun syöt kupillisen mansikoita päivässä. C-vitamiinilla puolestaan on yhteys mm. flunssan ennaltaehkäisyyn.

2. Mansikka on makea, mutta terveellinen
Mansikoissa on fruktoosia, eli hedelmäsokeria, mutta sitä on vain vähän. Lisäksi mansikan glykeeminen indeksi on alhainen, joka tarkoittaa, että mansikka ei nosta verensokeria pilviin. Tiesitkö, että puolessa kilossa mansikoita on yhtä paljon energiaa kuin 50 gramman suklaapatukassa? Kumman valitset?

3. Mansikoissa on runsaasti kuitua
Montako makeaa herkkua tiedät, jonka nauttiminen tasaa verensokeria sen sijaan, että nostaisi sen pilviin? Vaikka mansikka on makea, niin sen runsas kuitupitoisuus auttaa ennemminkin tasaamaan verensokeria, kuin nostaa sitä. Kuidulla on myös muita terveyshyötyjä, kuten suolistomikrobien määrän lisääntyminen ja kannan monipuolistuminen, joka puolestaan on yhteydessä mm. monien syöpien ennaltaehkäisyyn ja painonpudotukseen.

4. Mansikat sisältävät paljon flavonoideja
Tiesitkö, että mansikoiden punainen väri tulee niiden sisältämästä flavonoidimäärästä? Flavonoidit eivät tee mansikasta vain herkullisen väristä, vaan myös superterveellisen. Flavonoidella nimittäin on yhteys mm. sydänterveyden edistämiseen, sillä ne alentavat haitallisen LDL-kolesterolin määrää.

Pakasta mansikat pakkaseen
Mansikoita saa siis surutta nauttia tuoreena pitkin kesää. Sen lisäksi kannattaa muutama laatikko hankkia pakkaseen. 

Perkaa mansikat pakastepurkkeihin, ripottele päälle sokeria ja tiivistä ilma pois purkista. 

Pakastamalla varmistat, että mansikoita riittää pitkin vuotta niin aamupuuroon, smoothieen kuin erilaisiin herkkuihin!