Pelottaako sinua kuntosalille meneminen? Et ole yksin.

Pelottaako sinua kuntosalille meneminen? Et ole yksin.

Kirjoittaja: Jerry Hietaniemi

Lue mistä pelko kuntosalia kohtaan kumpuaa ja miten siitä pääsee eroon.

Moni tiedostaa kuntosaliharjoittelun olevan tehokas treenimuoto, kun tavoitellaan kovaa suorituskykyä ja tiukkaa ulkomuotoa. Unelmien ja tavoitteiden jahtaamisen edessä voi olla kuitenkin yllättävä, mutta varsin yleinen este; kuntosalipelko. Kuntosalille meneminen tuntuu ahdistavan pelottavalta, ja kun lopulta rohkaistuu astumaan ovesta sisään, tulee kehittävän harjoittelun eteen epävarmuus, jännitys ja pelko ja lamaannut. Kuulostaako tutulta?

Kyselytutkimuksien mukaan jopa puolet ihmisistä, jotka eivät käy kuntosalilla, pelkää kuntosalille menemistä. Selitys pelolle on lopulta aika yksinkertainen. Kuntosalilla yhdistyy kaksi asiaa, joissa ihminen kokee olevansa haavoittuvainen: sosiaalisuus ja kehollisuus. Kuntosali on sosiaalinen ympäristö, jossa joutuu lisäksi laittamaan oman kroppansa peliin. Monissa sosiaalisissa paikoissa, kuten työpaikalla ja koulussa voimme piilottaa joitain haavoittuvuuksiamme, mutta kuntosalilla tuntuu kuin kaikki heikkoutemme olisi näytillä, jolloin herää voimakkaita haavoittuvuuden ja epävarmuuden tunteita, vaikka harjoittelu tapahtuukin itsenäisesti ja omatoimisesti

Ihminen vertaa itseään luonnostaan jatkuvasti omiin ikätovereihinsa. Analysoimme jatkuvasti missä asioissa olemme parempia tai huonompia kuin joku muu. Vertaaminen johtaa tilanteeseen, jossa asetamme odotuksia sille, mitä meidän tulisi olla ja mihin meidän tulisi pystyä. Ja kun emme pysty samaan kuin joku muu, alkaa ahdistamaan ja tulee epämiellyttävä olo.

“Kuntosalin pukuhuone muistuttaa minua aina huonosta itsetunnostani, kun alan vertaamaan vartaloani muiden naisten vartaloihin. Mitä vilkkaampi kuntosali on, sitä enemmän se minua pelottaa” - Jonna, 37-vuotta

Vertailu on normaalia, mutta älä vertaa itseäsi muihin

Monesti kuulee sanottavan, että lopeta vertailu. Vertailu on kuitenkin normaali osa meitä ja vertailusta on turha pyrkiä täysin eroon, sillä sitä tapahtuu jo alitajuisesti paljon. Vertailu on ihmiselle kehittymisen edellytys, sillä vertailun avulla ihminen etsii parempia tapoja suorittaa jotain toimintoja. Vertailussa on tärkeää pohtia, mitä joku toinen tekee paremmin, kun hän on saavuttanut jotain, mitä sinäkin haluat saavuttaa. Tämän jälkeen on tärkeä kääntää katse omaan tekemiseen eikä jäädä jumiin sinun ja vertailtavan kohteen väliseen kuiluun. Vertaa ennemmin itseäsi siihen, mitä olit eilen eikä siihen mitä joku muu on tänään. Ja muista, että tärkeintä ei ole se, mitä olet nyt, vaan mihin olet menossa.

Kuntosalin ohella suurempi vertailua, epärealistisia odotuksia ja pettymyksiä aiheuttava paikka on sosiaalinen media. Sosiaalinen media vääristää vertailua, sillä vertailun kohdetta on useimmiten manipuloitu. Sosiaalisen median antama kuva hyvinvoinnista ja huippukunnosta antaa vääristyneen kuvan todellisuudesta, kun edessä vilisee jatkuvasti huippukuntoisia supermalleja. Muista kuitenkin aina, että tiedät todennäköisesti hyvin vähän kuvan aitoudesta ja kuvassa esiintyvästä henkilöstä. Sosiaalinen media kääntää jälleen helposti vertaamisen kohteen itsestä muihin, jolloin käsitys hyvinvoinnista vääristyy, odotuksista tulee epärealistisia ja pintaan nousee epätoivon tunne. 

“Minusta on alkanut tuntumaan, että sosiaalinen media ahdistaa minua enemmän kuin inspiroi. Ja ahdistus johtaa siihen, että en tee mitään tavoitteideni eteen, kun työmäärä tuntuu niin ylitsepääsemättömältä” - Tiina, 24-vuotta

Systemaattinen seuranta on hyvä konkreettinen keino seurata omaa edistymistä. Kun sinulla on kattava ja selkeä seuranta, niin sinun on helppo verrata omia saavutuksiasi suhteessa aiempaan kuntotasoosi. Tällöin onnistut pitämään vertailun tiukasti kiinni omassa itsessäsi ja vertailu muiden saavutuksiin vähenee. Muista myös välttää “sitten kun” ajattelua, vaan nauti hetkestä ja matkasta. Kiitollisuus pienistäkin onnistumisista ruokkii tyytyväisyyttä, mikä luo pohjan onnellisuudelle.

5 asiaa, mitä kuntosalilla pelätään eniten

Kuntosali voi tuntua kokonaisuudessaan jännittävältä paikalta, mutta tietyt asiat pelottavat aloittelijoita suunnattoman paljon. Kokosimme listan kuntosalien kammottavimmista asioista ja liitimme mukaan ratkaisun pelon voittamiseksi:

  1. Avun pyytäminen: monesti sanotaan, että kanssatreenaajilta voi pyytää esimerkiksi neuvoa jonkun laitteen käyttöön. Ajatus on kaunis, mutta todellisuudessa moni pelkää mennä kysymään muilta treenaajilta neuvoa. Pelkäämme näyttää muille, että emme osaa tai tiedä mitä olemme tekemässä. Todellisuudessa tutkimuksetkin osoittavat, että suurin osa ihmisistä ilahtuu, kun joku kysyy meiltä apua ja saamme kokea olevamme tarpeellinen. Lisäksi on hyvä muistaa, että kuntosalin henkilökunta on olemassa juuri siksi, että heiltä voi kysyä apua. Esimerkiksi EasyFitillä on asiakaspalvelijoita ja Personal trainereita, joilta voi aina kysyä apua.

  2. Juoksumaton käyttäminen: aloittelijalle juoksumatto tuo ensimmäisenä mieleen kaikki hauskimpien kotivideoiden onnettomuudet, joissa joku kaatuu juoksumatolla ja lentää peräseinään. Kokemattomalle juoksumatolla eteneminen tuntuu aluksi oudolta, kun yhtäkkiä maa liikkuu alla. Aloittelijan on kuitenkin hyvä pitää mielessä, että juoksumattoon voi hyvin totutella ensin matalilla nopeuksilla. Juoksumatto ei koskaan lähde rullaamaan täysillä tehoilla ennen kuin nupin vääntää kaakkoon. Juoksumatto lähtee aina rauhallisesti liikkeelle ja se pysähtyy välittömästi, kun painaa STOP-painiketta tai paitaan kiinnitettävä turvanaru irtoaa. Lisäksi voit pyytää EasyFit-keskuksen Personal trainerilta apua laitteen käyttöön mikäli haluat ottaa sen osaksi omaa harjoitteluasi.

  3. Näytän tyhmältä muiden edessä: aloittelijalla on monta uutta taitoa opeteltavana kuntosalilla ja uuden opettelemiseen liittyy aina tunne epävarmuudesta. Epävarmuus voi syntyä myös jo vaikka treenivaatteista, kun alkaa epäilemään, että on pukeutunut väärin. Epävarmaa oloa seuraa perässään aina tunne siitä, että toivottavasti kukaan ei vaan näe, mitä minä olen tekemässä. Kun ollaan kuntosalilla niin epävarmuuden keskellä olemme täysin varmoja, että kaikki tuijottavat juuri nyt minua, kun minä mahdollisesti teen väärin tai olen pukeutunut väärin. Tämä on hyvin yleinen harhaluulo. Todellisuus on se, että suurin osa kuntosalilla treenaavista tuijottaaa tiukasti vain itseään peilistä ja seuraa tarkasti miten oma hauislihas pullistuu liikkeen ääriasennossa. Aikaa ja mielenkiintoa muiden tuijottamiselle ei ole. Joten huoli pois ja kokeile rauhassa erilaisia liikkeitä!

  4. Vapaat painot: eri puolella kuntosalia lojuu erilaisia vapaita painoja, jotka ovat toinen toistaan pelottavampia. On eri kokoisia käsipainoja, levytankoja, kahvakuulia ja kasoittain valtavan kokoisia levypainoja. Vapaisiin painoihin liittyy jälleen pelko taidon puutteesta sekä pelko itsensä loukkaamisesta. Pelko on osin aiheellista, sillä vapaat painot vaativat enemmän kokemusta harjoittelusta ja aina hyvät suoritustekniikat, jotta niillä treenaaminen on turvallista ja tuloksia tuottavaa. Mikäli olet epävarma vapaiden painojen käytöstä niin käänny oman EasyFit-keskuksesi Personal trainerin puoleen.

  5. Kyykkyräkki: viime vuosina Crossfitistä tutut valtavat rautaiset kehikot, eli räkit, ovat ilmestyneet kuntosaleille. Räkeissä voi tehdä levytangolla muun muassa jalkakyykkyä ja penkkipunnerrusta. Räkeistä pelottavan tekee se, että tangon korkeus tulee osata säätää itselle sopivaksi siirtämällä tappeja joiden varaan tanko lasketaan. Eri räkeissä tapit toimivat eri tavalla ja kokematonta voi jännittää, että ne eivät kiinnity kunnolla ja painat tipahtavat päälleni. Räkit kuitenkin harvoin ovat kovin monimutkaisia laitteita ja niiden käytön oppii nopeasti, kun uskaltaa vain antaa aikaa niiden ihmettelylle. Tai kysyy apua.

Näin lievennät pelkoja tai pääset niistä eroon

Aluksi sinun on jälleen hyvä muistuttaa itseäsi siitä, että kuntosali on tarkoitettu kaikille ja jokainen on tervetullut treenaamaan kuntotasosta tai tavoitteesta riippumatta. Kuntosali on sosiaalinen ympäristö, jossa voi olla paljon ihmisiä, mutta jokainen paikalle saapunut on tullut harjoittelemaan itsenäisesti ja omatoimisesti ja keskittymään itseensä - ei muihin. Yleistäen voi sanoa, että mitä kokeneempi harjoittelija, sitä vähemmän hän on kiinnostunut siitä, mitä muut tekee, sillä hän tietää jo miksi hän on tullut paikalle ja mitä hän tekee. Suuret, kovaääniset ja pelottavat bodaritkaan eivät ole siis kuntosalilla tuijottamassa sinua, vaan tekemässä kaikkensa oman päivän treeninsä eteen. Pikemminkin aloittelijoiden huomio on osin muiden tekemisessä, sillä aloittelija vielä tutkii ympäristöään ja sitä miten siellä tulisi toimia.

Kuntosalipelosta kärsivän muistilista:

  1. Kokemus tuo varmuutta ja kokemus vaatii aikaa

Mitä enemmän kerrytät positiivisia kokemuksia kuntosaliharjoittelusta, sitä paremmin tulet siellä viihtymään. Aluksi on siis tärkeintä tottua kuntosaliin ympäristönä, jotta siitä tulee sinulle mieluisa paikka. Aloita harjoittelu niin helpoilla harjoitusliikkeillä, että varmasti onnistut ja vaadi itseltäsi vasta myöhemmin hiljalleen enemmän. Muutaman viikon päästä huomaat, että kuntosalista on hiljalleen tulossa yksi lempipaikoistasi.

  1. Valmistaudu opiskelemalla

Omasta kuntosalista ja kuntosaliharjoittelusta on valtavasti sisältöä tarjolla netissä. Tee omasta kuntosalista ja kuntosaliharjoittelusta itsellesi mahdollisimman tuttua jo ennen kuin astut sisään kuntosalin ovesta. Kun tiedät, miten kuntosalille pääsee sisään, missä on pukuhuoneet, miten kaapit toimivat ja mitä eri alueita harjoitteluun on niin kuntosalista tulee jo paljon mieluisampi paikka. Opiskele helppoja treeniliikkeitä etukäteen, niin tiedät jo alustavasti mitä kaikkea voisit kuntosalilla tehdä. 

  1. Pyydä apua (vaikka se onkin pelottavaa!)

EasyFit-keskuksien henkilökunta auttaa sinua aina mielellään kaikissa harjoitteluun liittyvissä kysymyksissä. Parhaiten pääset harjoittelussa vauhtiin, kun otat itsellesi oman Personal trainerin. Personal trainer opettaa sinulle kaiken tarvittavan sinulle sopivaan tahtiin. Valmennuksen aluksi oma valmentajasi tutustuu sinun nykytilanteeseen ja asetatte yhdessä tavoitteet valmennukselle ja harjoittelulle. Valmentaja suunnittelee sinulle harjoitusohjelmat ja ravintosuunnitelman ja seuraa edistymistäsi säännöllisesti. Personal trainerin puoleen voi kääntyä (ja kannattaa!), vaikka ei olisi koskaan käynyt kuntosalilla.

Moni tykkää aloittaa harjoittelun tutun kaverin kanssa, jolla on jo enemmän kokemusta harjoittelusta. Mieti onko sinulla joku kaveri, jonka kanssa olisi kiva lähteä kuntosalille?