Lisää motivaatio treeniin? Ota kaveri mukaan!

9.2.2021 00:00

Tällä viikolla vietämme ystävänpäivää. Ystävät ovat tärkeitä meille kaikille. Ystävän kanssa moni asia sujuu helpommin, myös treeni. Miksi jokaisella olisi hyvä olla treenikaveri ja mistä treenikaverin voisi itselle löytää? Tässä sinulle kuusi syytä, miksi kuntoilu kaverin kanssa kannattaa sekä vinkkejä, kuinka löytää itsellesi treenikaveri. 

 

  1. Lyökää treeniajat lukkoon

Tehokas tapa löytää aikaa treenaamiselle on merkitä treenit kalenteriin valmiiksi. Yksin treenatessa kalenteriin merkatusta treenistä on silti helppo luistaa. Kun lyötte treenikaverisi kanssa yhteistreenit lukkoon, ei sovittua treeniä kehtaa perua enää yhtä helposti. Tulet siis todennäköisemmin pitämään kiinni viikottaisesta harjoitussuunnitelmastasi, kun jaat sen ystäväsi kanssa. 

 

  1. Etsikää yhteinen tavoite

Tavoitteet motivoivat ja ohjaavat treenejä. Etsikää treenikaverin kanssa yhteinen tavoite, johon kummallakin on mahdollisuus päästä. Yhteinen tavoite auttaa ylläpitämään motivaatiota entistä paremmin, voitte hyödyntää samoja treenejä tai vaikka personal training palveluita duona. Jos motivaatiosi laskee, pystyy treenikaverisi tsemppaamaan ja kannustamaan sinua eteenpäin. 

 

  1. Testatkaa uusia lajeja yhdessä

Kaksin aina kivempaa pätee myös liikuntaan. Testatkaa yhdessä uusia lajeja, joita et yksin uskaltaisi tai kehtaisi kokeilla. Kokeillessanne uutta lajia yhdessä saatte uusia kokemuksia ja voitte yhdessä fiilistellä treenihetkeä. Uuden treenikaverin kanssa voitte testata myös toistenne suosikkilajeja ja treenejä. Näin molemmat saavat uusia ideoita ja kokemuksia. 

 

  1. Kannusta ja kehu

Mikä olisikaan mukavampaa, kuin saada kehuja hyvin kulkeneesta treenistä tai kannustusta viimeisiin tiukkoihin toistoihin. Kehu ja kannusta treenikaveriasi rohkeasti. Kehut ja kannustukset tuntuvat aina hyvältä ja saavat sinut puskemaan treenisi läpi entistä tehokkaammin. Tsemppaaminen motivoi jatkamaan. 

 

  1. Hyödyntäkää supersarjoja ja sarjalepoja

Kaverin kanssa treenaaminen ei automaattisesti tarkoita tuplasti pidempiä treenejä. Voitte treenata myös yhdessä tehokkaasti. Hyödyntäkää erilaisia supersarjoja ja sarjalepoja. Supersarjoissa valitkaa kaksi liikettä ja treenatkaa liikkeitä vuorotellen: kaverisi tehdessä 10 toiston sarjaa kyykkyjä, sinun tehtäväsi on lankuttaa kaverisi sarjan ajan ja toisinpäin. Sarjalepo sujuu taas tehokkaasti, kun oman leposi aikana kannustat kaveriasi hänen tehdessä sarjaa.

 

  1. Jaa onnistumisen hetket

Kaikista parhain asia kaverin kanssa treenatessa on jakaa onnistumisen hetken yhdessä toisen kanssa. Näin saatte molemmat iloa ja motivaatiota treeneihin. Yhteisen tavoitteen saavuttaminen sitoo teitä entistä tiiviimmin yhteen. 
 

Treenikaveria vailla?

Entä mistä löytää itselleen treenikaveri? Pohdi lähipiiriäsi, voisiko perheestäsi tai ystävistäsi löytyä treenikaveri? Ehdota yhteisiä treenejä puolisollesi tai parhaalle kaverillesi. Etsikää teille molemmille sopiva harjoittelumuoto. Kysy rohkeasti työkaveriasi kuntosalille tai naapuriasi lenkille. Teillä voi olla yllättävän paljon yhteisiä ajatuksia, kun pääsette tutustumaan enemmän toisiinne. 

Jos et löydä itsellesi treenikaveria tutuista ihmisistä, kokeile oman liikuntakeskuksesi pienryhmiä. Näin saat itsellesi kokonaisen porukan treenikavereita ja hyvässä lykyssä päädytte jatkamaan yhteisiä treenejä myös pienryhmän päätyttyä. 

Treenikaverin voi löytää myös kuntosalilta tai somesta. Etsi somesta erilaisia treeniryhmiä ja kysy rohkeasti, mikäli paikkakunnaltasi löytyisi joku myös treenikaveria vailla oleva. Juttele rohkeasti kuntosalilla muille. Kysele esimerkiksi heidän lempiliikkeitään ja tarjoudu varmistamaan raskaassa sarjassa. Myös ryhmäliikuntatunneilta on helppo löytää treenikavereita, kun tarkkailet, ketkä käyvät kanssasi samoilla tunneilla. Ole rohkea, ehkä viereisellä treenaajalla on samat ajatukset kanssasi! 

 

Lue myös nämä