Tyrni-Chiavanukas on antioksidanttipommi, jota kannattaa kokeilla!

13.10.2020 11:36
Tiina Haikola

Tyrni-Chiavanukas: Antioksidanttipommi, jota kannattaa kokeilla!

Antioksidantit ovat tärkeä osa kokonaisvaltaista ruokavaliota, ja niiden hyviä lähteitä ovat ravinteikkaat marjat, hedelmät ja vihannekset. Antioksidanteilla tarkoitetaan yhdisteitä, jotka pystyvät estämään hapettumisreaktioita soluissamme, ja tätä kautta ne toimivat ikään kuin solujemme puolustusmekanismina. Kehossamme on toki sisäinen antioksidanttijärjestelmä, mutta ruokavaliosta saatavilla antioksidanteilla on havaittu olevan vahva potentiaali tukea sisäistä puolustusjärjestelmäämme.

Antioksidanttien sisällyttäminen ruokavalioon on onneksi suhteellisen helppoa, kunhan muistamme nauttia monipuolisesti ja runsaasti värikkäitä ruokia päivän mittaan. Esimerkiksi kotimaiset marjat ovat mainio tapa lisätä makua ja ravintorikkautta päivittäiseen ruokavalioomme.

Tyrnimarjat ovat loistava antioksidanttien lähde, joista mainittakoon C-vitamiini ja polyfenoliyhdisteet. Antioksidanttipitoisuuden lisäksi tyrnimarjat sisältävät terveydelle hyödyllisiä tyydyttymättömiä rasvahappoja ja ravintokuitua. Nämä pienet oranssit tehopakkaukset lisäävät potkua smoothieihin, puuroihin, mehuihin, jälkiruokiin tai vaikkapa helppoon chiavanukkaaseen, johon löydät reseptin alta. Tämä resepti tuo vaihtelua ja väriä pöytään esimerkiksi välipalana, tai vaikkapa osana pirteää aamiaista.

Hieman kirpeän makunsa vuoksi tyrnimarja ei välttämättä ole jokaisen herkkua, jolloin tämän marjan voi reseptissä korvata esimerkiksi mustikalla tai mustaherukalla.

Tyrni-Chiavanukas

2 annosta

  • 3+1rkl chia-siemeniä
  • 3dl kookosmaitoa
  • Ripaus puhdistamatonta merisuolaa
  • 200g tyrnimarjoja
  • 1rkl kookospalmusokeria
     
  1. Ota tyrnimarjat sulamaan muutama tunti ennen valmistusta. Kaada sulatuksen jälkeen ylimääräinen vesi pois, jotta marjasoseesta ei tule liian ohutta.

 

  1. Lisää marjojen joukkoon kookospalmusokeri ja soseuta marjat sauvasekoittimella tai blenderissä. Sekoita marjasoseen joukkoon 1rkl chia-siemeniä ja jätä tekeytymään lasipurkissa vähintään puoleksi tunniksi. Voit myös jättää jääkaappiin yön yli.

 

  1. Sekoita toisessa lasipurkissa 3rkl chia-siemeniä ja kookosmaito, sekä merisuola. Jätä myös tämä tekeytymään vähintään puoleksi tunniksi tai yön yli jääkaappiin. 

 

  1. Kun chia-siemenet ovat geeliytyneet, voit asetella vanukkaat kerroksiin haluamallasi tavalla ja koristella kokonaisilla tyrnimarjoilla. Nauti! 

 

Lisää reseptivinkkejä löydät Instagramista @tinamaaria

Lue myös nämä
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20