Vårt område för funktionell träning är en plats där du har rum att utföra mångsidiga rörelser för hela kroppen som bygger muskelkondition, balans och kroppskontroll. Området saknar maskiner, i stället finns många olika småredskap och mycket yta att träna på. På området för funktionell träning använder man den egna kroppen eller småredskap som motståndsträning.

VILKA REDSKAP FINNS PÅ OMRÅDET FÖR FUNKTIONELL TRÄNING?

HANTLAR OCH VIKTSKIVOR - hantlar, skivstänger och -vikter, alltså så kallade fria vikter är de vanligaste träningsredskapen. Med hantlar och skivstänger kan du utföra många olika slags rörelser: benböj, lyft-, drag- och pressövningar. Att träna med fria vikter är ett utmärkt sätt att öka styrkan och bygga muskler. Fria vikter kräver alltid en bättre rörelsekontroll än gymmaskiner.

TRX OCH RINGAR – området för funktionell träning har stänger, eller ställningar som man kan fästa olika redskap i. Ett av de populäraste upphängningsbara träningsredskapen är gymnastikringar. Med ringarna kan man träna bland annat drag, armhävningar och många olika corerörelser. TRX är ett träningsredskap som påminner om gymnastikringar där ringen ersatts med ett tygband.

KETTLEBELLS – kettlebell är ett lysande träningsredskap eftersom det utmanar och utvecklar både muskelkonditionen och din kroppskontroll. Det finns tiotals olika kettlebellsövningar. De vanligaste övningarna är rörelser för hela kroppen som utvecklar styrka, uthållighet, kontroll och stärker bålen.

BOSU - "Both Sides Utilized" det vill säga “båda sidorna används” är en halv boll där den undre delen består av en platta i plast. Båda sidorna av bosu kan användas och det finns massor av olika övningar för båda. Det som förenar övningarna är att de alla utmanar balansen och kroppskontrollen. Du kan till exempel testa att göra armhävningar på bosu-plattan och magövningar ovanpå bollen.

POWERBAG – är en tubformad väska som innehåller antingen vatten eller sand. Tuben är inte helt fylld så vikten inuti rör sig från sida till sida då du utför rörelser. Den ojämna viktfördelningen och rörelsen utvecklar bättre balansen och kroppskontrollen än till exempel vanliga hantlar eller viktskivor.

GYMBOLL – är bästa kompisen för den som tränar explosivitet och snabbhet. Med en gymboll kan man mångsidigt utföra olika övningar, men bäst är den vid kastträning. Man kan till exempel kasta bollen med kraft i golvet, vilket utvecklar snabbheten samtidigt som musklerna får bra träning.

STEPBRÄDA – olika höjder är ett bra hjälpmedel vid hopp eller utfall. Raka hopp på brädan är ett utmärkt sätt att öka explosivitet, styrka och spänst.

Välkommen att bekanta dig med vårt område för funktionell träning. Ifall du behöver hitta inspiration för ditt träningsprogram kan du be vår personliga tränare att planera funktionella övningar som bäst stödjer dina mål.