Näin onnistut pysyvässä muutoksessa

Näin onnistut pysyvässä muutoksessa

Kirjoittaja: Jerry Hietaniemi

Kun haluamme jotain muutosta elämäämme ajattelemme usein, että se vaatii tahdonvoimaa. Ajattelemme esimerkiksi, että painonpudotuksessa onnistuminen on kiinni tahdonvoimasta ja epäonnistumisen syynä oli tahdonvoiman puute. 

Itsekurissa ja -hillinnässä on yksilöiden välillä pieniä eroja, mutta tahdonvoima on kuitenkin meillä kaikilla rajallinen. Se on kuin lihas, joka väsyy, kun siltä vaaditaan toistuvasti paljon. 

Tahdonvoiman omaamisen tai sen puutteen sijaan yksilöiden välisiä eroja esimerkiksi fyysisessä kunnossa voidaan paremmin selittää tapojen kautta. Ihmisen päivittäisestä käyttäytymisestä 40-45 % on tapojen sanelemaa. Esimerkiksi liikunnan ja ravitsemuksen osalta toistat pääosin samoja valintoja ja tapoja päivästä ja vuodesta toiseen.

Mitä tavat ovat?
Tapa on jotain käyttäytymistä, jota on toistettu riittävän monta kertaa, jotta se on vakiintunut rutiiniksi jota toistamme. Tapa koodaantuu syvälle ajatteluun ja aivotoimintaan ja lopulta sen ylläpito ja toisto käy vaivattomasti ilman ponnistelua. 

Yksinkertaisesti sanottuna yksilö, joka on rakentanut itselleen kuntoilun kannalta hyvät tavat onnistuu vaivatta kehittämään ja ylläpitämään kuntoaan. Kun taas yksilö, jolla on terveyden kannalta huonot liikunta- ja ravitsemustottumukset, ajautuu hiljalleen huonoon fyysiseen kuntoon ja terveysongelmiin. 

Nykytilanne on hyvin harvoin seurausta jostakin äkillisestä tapahtumasta. Se mitä olet nyt, on vuosien tai vuosikymmenien pinttyneiden tapojen ja rutiinien toistamisen summaa ja tuloa. Kun menet kauppaan ostat pääosin tuttuja ja turvallisia tuotteita. Ja sitä syödään, mitä kaupasta ostetaan.

Suurta ongelmaa ei voi ratkoa nopeasti ja helposti
Liian usein yritämme ratkoa vuosikymmenien aikana kerrytettyä ongelmaa pikaratkaisuilla. Järkikin yrittää sanoa, että ei se toimi, mutta silti päätämme kuitenkin vielä tämän kerran yrittää.

Ainoastaan pysyvä muutos tuo pysyviä tuloksia. Pikaratkaisut, kuten hetken kuntokuurit saattavat tuottaa tuloksia, mutta jos et voi kuitenkaan elää niin kovinkaan pitkään, niin mitä tapahtuu kun kuuri päättyy? 

Muutos vaatii rohkeutta tehdä riittävän pieniä muutoksia
Pysyvä muutos vaatii tapojen muuttamista, ja uusien parempien tapojen luominen on pitkän aikavälin sijoittamista. Kun teet pienen muutoksen, et välttämättä näe tuloksia pitkään pitkään aikaan. Olet kuitenkin kääntänyt laivan kurssia pari napsua ja vuoden tai kahden päästä laiva on aivan eri paikassa kuin mihin se oli alunperin menossa.
Oleellista ei ole se, mitä olet nyt, vaan se mihin olet menossa. 

Uusi tapa rakentuu, kun jotain asiaa toistetaan riittävän pitkään ja säännöllisesti. Tarvitaan siis niin aikaa kuin toistoja. Ja vain riittävän pientä muutosta me jaksamme ylläpitää riittävän pitkään ja säännöllisesti, joten mieti mikä on niin pieni muutos esimerkiksi liikuntatottumuksiin, että jaksat joka ikinen päivä tehdä sen? Mikä on pienin mahdollinen teko oman hyvinvointisi eteen? 

Esimerkiksi minä siirryin kasvisruokavalioon neljä vuotta sitten. En odottanut mitään muutosta ja en pitkään aikaan huomannutkaan mitään muutosta. Nyt neljä vuotta myöhemmin olen kolme kiloa kevyempi ja uskon, että syy siihen on siirtyminen kasvisruokavalioon, sillä en ole mielestäni muita muutoksia arjen rutiineihini tehnyt. 

Jos haluat muutosta johonkin asiaan, tulee sinun todistaa itsellesi päivittäin, että olet kasvamassa ihmiseksi, joka haluat olla.