Vuosi 2020: Näin nappaat heti kiinni treenirytmistä

24.12.2019 09:43
Tiina Nordlund

Pian vaihtuu vuosi ja on taas uusien lupauksien aika. Enemmän treeniä, aikaisemmin nukkumaan ja vähemmän herkkuja. Kuuluisat uuden vuoden lupaukset ovat monen asiantuntijan mielestä turhia, mutta totuus on se, että vuoden vaihtumiseen liittyy mahdollisuus aloittaa jotain uutta. 

Tutkimuksien mukaan, aina kun rutiinit menevät elämässä uusiksi - on meillä mahdollisuus rakentaa uusia (parempia) rutiineja. Näitä hetkiä elämässä ovat esimerkiksi muuttaminen, työpaikan vaihtaminen, uusi parisuhde ja avioero. Kaikkiin edellä mainittuihin liittyy erilaisia toimintatapoja, jotka olet luonut tai jotka on luotu sinun puolesta. Ja kun kuviot menevät uusiksi, menevät myös tavat uusiksi. Sama “uusi alku” odottaa myös aina, kun vuosi vaihtuu, sillä olemme alttiimpia ja valmiimpia muuttamaan jotain elämässämme. Liian monesti sorrumme kuitenkin tavoittelemaan nykytilanteeseen nähden epärealistisia tavoitteita, jolloin muutos loppuu lyhyeen.

Näin onnistut pysyvästi

Kun haluamme muutosta niin ajattelemme, että pitää ajatella suuresti. Kaikki uusiksi ja viikko täyteen treeniä. Alkuinnostus kantaa pari viikkoa, mutta pian löytyy kasapäin syitä jäädä kotiin. Itsekurin puute ja epäonnistuminen harmittavat. Miksi en taaskaan onnistunut?

Vaadimme yksinkertaisesti kerta toisensa jälkeen itseltämme liikaa. Ihmiselle on luontaista yliarvioida se, mitä hän voi saada aikaan lyhyessä ajassa ja aliarvioida se, mitä voi tapahtua pitkällä aikavälillä. Kun ajatusmallin kääntää toisinpäin niin muutoksen askelmerkit asettuvat kohdalleen. 

Muutoksessa on aina kysymys tapojen muuttamisesta ja uusien tapojen luomisesta. Muutos voi olla pysyvää vain, kun onnistut luomaan uusia tapoja. Ja uuden tavan voit luoda vain, kun toistat jotain asiaa riittävän pitkään ja säännöllisesti. Muutoksen onkin siis oltava riittävän pieni, jotta sitä jaksaa ylläpitää riittävän kauan.

Tee riittävän pieni muutos vuonna 2020

Kannustankin sinua tällä kertaa ajattelemaan riittävän pienesti ja yksinkertaisesti. Mieti esimerkiksi treenaamisen osalta jokin niin pieni ja helppo juttu, että onnistut varmasti sen ylläpitämisessä. Jos esimerkiksi päätä aloittaa lenkkeilyn, niin ala toistamaan 15 minuutin kävelylenkkejä useasti viikossa. Tai jos suuntaat kuntosalille, niin alle 30 minuutin napakka treeni riittää aluksi.

Alussa tärkeintä ei ole treenin ja tuloksien optimointi vaan se, että lähdet rakentamaan itsellesi uutta tapaa. Kun säännöllinen kävely tai lyhyt kuntosalitreeni kahdesti viikossa alkaa tuntumaan itsestäänselvyydeltä niin on aika lisätä kestoa ja tehoja. Ensin sinun on kuitenkin totuttava uuteen harrastukseesi ja oltava sinut sen kanssa ennen kuin lähdet vaatimaan itseltäsi liikoja.

Muutos alkaa siitä, että mietit yhden pienen teon oman hyvinvointisi eteen, jonka voit tehdä jo tänään. Ja teet sen. Jos et voi tehdä sitä tänään, niin valitsemasi teko on liian suuri ja vaativa. Hyvinvointisi tulee lisääntymään hurjasti vuoden 2020 aikana, kun aloitat päiväsi kysymällä tämän yksinkertaisen kysymyksen itseltäsi. 

Liikunnallista vuotta 2020 kaikille!

Lue myös nämä
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20