Oma personal trainer vai verkkovalmennus? Lue millainen valmennus sopii sinulle parhaiten.

Viljami Kuntsi

Oma personal trainer vai verkkovalmennus? Lue millainen valmennus sopii sinulle parhaiten.

Personal trainer -palvelut ovat saaneet suuren suosion viimeisen vuosikymmenen aikana ja lähivuosina tarjonta on laajentunut myös pienryhmävalmennukseen ja erilaisiin verkkovalmennuksiin.

Teimme vertailun erilaisista tarjolla olevista valmennuspalveluista, jotta onnistut valitsemaan juuri sinulle oikean vaihtoehdon, kun sinulla on jokin unelma tai tavoite mielessä.

Vertailussa:

  1. Personal training

  2. Pienryhmävalmennus

  3. Verkkovalmennus

1. Personal training
Personal training on vapaasti suomennettuna yksilövalmennusta, jossa valmentaja ja valmennettava tekevät yhteistyötä tavoitteen saavuttamiseksi. Valmennuksen kesto määritellään asiakkaan tavoitteen perusteella ja valmennuksien pituudet vaihtelevat aina yhdestä tapaamisesta monta vuotta kestäviin valmennussuhteisiin.

Plussat:

  • Varmin tapa saavuttaa oma tavoite

  • Saat yksilöllistä ohjausta, joka huomioi lähtötilanteesi, kuten kuntotasosi ja terveydentilasi

  • Opit varmasti turvalliset ja tuloksia tuottavat liiketekniikat

  • Saat palautetta omasta toiminnastasi, joka on kehittymisen edellytys

  • Valmentaja motivoi sinua, kun motivaatiosi on kateissa

Miinukset:

  • Hinta 

Tarkista ainakin nämä:

  • Tutustu eri valmentajien taustoihin ja varmista, että valmentajaltasi löytyy riittävä osaaminen aihealueista, jotka liittyvät sinun tavoitteeseesi. Osaamisesta kertoo esimerkiksi koulutuksen määrä ja laatu. Pyydä suosituksia hyvistä valmentajista tutuiltasi.

2. Pienryhmävalmennus
Pienryhmävalmennuksessa on yhdistetty yksilövalmennuksen ja ryhmäliikunnan parhaat puolet. Pienryhmien koko vaihtelee 5-15 henkilön välillä. 

Pienryhmien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti ja monille paikkakunnillle on jopa noussut saleja, jotka keskittyvät vain ryhmävalmennukseen. 

Pienryhmillä on usein joku teema, johon valmennus keskittyy, kuten esimerkiksi painonhallinta tai juokseminen. Parhaimmillaan osallistujilla on melko samanlainen lähtötilanne ja yhteinen tavoite, jolloin ryhmästä muodostuu tärkeä motivaation lähde. 

Plussat:

  • Edullinen hinta

  • Saat valmentajalta ja muilta ryhmäläisiltä palautetta, joka on kehittymisen edellytys

  • Harjoittelu on sosiaalista ja saat uusia ystäviä

  • Opit turvalliset ja tuloksia tuottavat liiketekniikat

  • Valmentaja ja muut ryhmäläiset motivoivat, kun motivaatio on kateissa

Miinukset:

  • Vähemmän yksilöintiä kuin yksilövalmennuksessa

  • Kiinteät treeniajat 

Tarkista ainakin nämä:

  • Tarkista, että tulevan valmennuksen sisältö tukee sinun tavoitettasi.

  • Tarkista tulevan ryhmän osallistujamäärä. Sopiva ryhmäkoko on noin 10 henkilöä tai sen alle. Liian suuressa ryhmässä palautteen määrä ja yksilöinti jää vähälle. 

3. Verkkovalmennus
Teknologia tarjoaa valtavasti erilaisia mahdollisuuksia liikuttaa ihmisiä. Monen meidän älypuhelin on täynnä erilaisia sovelluksia, jotka mittaavat, liikuttavat ja laskevat kaloreita. Monen sovelluksen elinkaari on lyhyt, mutta sekaan mahtuu myös erinomaisia arjen apuvälineitä.

Sovelluksien lisäksi erilaiset tavat tehdä verkkovalmennusta on täyttänyt internetin. Moni valmentaja tai hyvinvointialan vaikuttaja on innostunut tuottamaan omaa materiaalia erilaisille verkkoalustoille laajaa ostajakuntaa varten. 

Verkkovalmennuksen kanssa tulee kuitenkin niin asiakkaan kuin valmentajan olla tarkkana termien kanssa. Läheskään aina verkkovalmennus ei ole valmennusta, vaan valmiiden materiaalien jakamista asiakaskunnalle ilman yksilöintiä. Tällöin täsmällisempi nimitys on esimerkiksi verkkokurssi tai verkkomateriaali, jossa keskitytään jakamaan hyödyllistä tietoa. 

Valmentaminen on aina jotain sellaista, jossa kaksi ihmistä tai ryhmä on vuorovaikutuksessa keskenään ja jokaisella on mahdollisuus saada palautetta. Vuorovaikutus voi tapahtua kasvotusten tai etänä hyödyntäen jotain teknologiaa. 

Plussat:

  • Edullinen hinta

  • Voit harjoitella milloin vain ja missä vain

  • Nopea saatavuus

Miinukset:

  • Vähän tai ei lainkaan vuorovaikutusta

  • Vähän tai ei lainkaan yksilöintiä

  • Vähän tai ei lainkaan palautetta

  • Motivaation ylläpito on omalla vastuulla

Tarkista aina nämä asiat, kun olet ostamassa verkkovalmennusta:

  • Sisältääkö valmennus vuorovaikutusta valmentajan kanssa vai oletko saamassa käsiisi vain ladattavaa materiaalia?

  • Miten varmistetaan, että treenaat turvallisesti ja tuloksekkaasti?

  • Kun olet saamassa jotain harjoitusohjelmia, onko ohjelmia suunniteltu erilaisille asiakasprofiileille?

  • Ottaako valmennus huomioon kuntotasosi ja terveydentilasi?

Mikä valmennuksista sopii sinulle parhaiten?