Tässä 3 tärkeää vinkkiä joulunajan ruokailuihin

Sonja Salo
  • Kangasala

Tässä 3 tärkeää vinkkiä joulunajan ruokailuihin

Joulu, ruoka, makeiset ja juhlajuomat kuuluvat saumattomasti yhteen. Moni odottaa jo vesi kielellä tulevia herkkuja, mutta joulun jälkeen iskee helpolla morkkis. Miksi söin taas niin paljon? Pitikö sitä suklaatakin syödä kokoajan? 

Mikäli kaava kuulostaa tutulta, niin poimi tästä talteen kolme tärkeää vinkkiä, joiden avulla varmistat järkevän syömisen joulun aikaan nautinnosta tinkimättä!

1. Ole läsnä ja luota intuitioon

Se on jo moneen kertaan nähty, että tiukat kiellot, rajoitukset ja ruokien luokittelu hyviin ja pahoihin ei toimi. Syömisestä on tehty liian vaikeaa ja ruokailun kanssa ollaan hukassa niin jouluna kuin juhlapyhien ulkopuolella. Tulokset ovat sitä huonompia, mitä enemmän syömiseen liittyy ohjeita ja sääntöjä.

Ihmisellä on täysi mahdollisuus tuntea milloin hänellä on nälkä ja milloin hän on kylläinen, kun vaan antaa itselleen mahdollisuuden ja ajan kuunnella kehon omia viestejä. Kuuntelu vaatii ennen kaikkea läsnäoloa ruokailun hetkellä. Ja itseasiassa juuri jouluna on erinomainen mahdollisuus pohtia intuitiivista syömistä, sillä jouluun monesti liittyy pysähtyminen tärkeän aterian äärelle. Jouluna syödään yhdessä ja pitkään, eli täysin päinvastoin kuin kiireisen arjen keskellä. Vaikka joulupöydässä on montaa herkkua niin silti sinulla on loistava mahdollisuus tunnustella mitä kaikkea tekee mieli ja kuinka paljon ruokaa jaksaa syödä kunnes on kylläinen. Pian huomaat, että ähkyn sijaan söitkin juuri sopivasti suhteessa nälän ja kylläisyyden tunteeseen. 

2. Lepää ja rentoudu tänä jouluna

Joulun aikaan monella on monta vapaapäivää, mutta helposti täytämme päivät erilaisella ohjelmalla. Kaupassa juostaan monta kertaa, jotta kaikki on mahdollisimman täydellistä ja kylässä pitää käydä kaikilla kavereilla ja sukulaisilla. Mitä jos ottaisit tämän joulun yhdeksi teemaksi sen, että pysyt mahdollisimman paljon paikallasi ja keskityt palautumiseen ja rentoutumiseen? Voit ihan yhtä hyvin soittaa lyhyen puhelun sukulaisille ja jättää tänä vuonna joulukiertueen väliin. 

Liiallinen määrä ohjelmaa väsyttää jo valmiiksi pimeän vuodenajan uuvuttaman mielen ja kehon. Ja väsyneenä me sorrumme ylenpalttiseen syömiseen ja herkutteluun. Kun taas jos panostamme palautumiseen, niin sitä seuraa muut hyvät valinnat. Virkeänä tekee mieli liikkua enemmän ja ruoan suhteen toimimme fiksummin.

3. Liiku enemmän

Kuten jo yllä totesimme, vältä täyttämästä joulunpyhiä liiallisella määrällä ohjelmaa. Näin voit allokoida enemmän aikaa itsellesi ja sijoittaa ajan lepoon ja liikuntaan. Molemmat ovat erinomaisia valintoja myös fiksumman syömisen kannalta. Liikunta kuluttaa energiaa, jolloin sinun ei tarvitse stressata jokaista suupala jonka suuhusi laitat. Lisäksi liikunnan tuoma hyvä olo tuo mukanaan myös muita hyviä valintoja päiviin. 

Joulun aikaan on hyvät mahdollisuudet myös yhdistää perheen kanssa vietetty aika, ulkoilu ja liikunta. Tsemppaa koko perhe jouluaamuna ylös, ulos ja lenkille!

Ihanaa joulun aikaa sinulle!