Tässä tehokas ja nopea HIIT-treeni mökille

kesätreeni
Elina Kämppi
  • Helsinki - Lauttasaari

Tässä tehokas ja nopea HIIT-treeni mökille

Saako kesäloma tai vaan lämmin arki-ilta tai viikonloppu sinut suuntaamaan mökille? Mökillä parasta on se, kun saa huoletta päästää hetkeksi arkirutiineista irti ja nauttia yksinkertaisesta ja rennosta mökkielämästä.

Mökkeillessä on jo huomaamattaan aktiivinen, kun aina löytyy jotain tarpeellista fiksailtavaa, ja  jo peruasioiden, kuten ruokailun eteen tulee puuhasteltua paljon enemmän. Usein on kuitenkin sellainen olo, että runsaan arkiaktiivisuuden lisäksi sitä haluaa antaa myös lihaksille napakamman treenin ennen saunomista ja järveen pulahtamista.

Tässä sinulle nopea ja tehokas kesätreeni joko mökille tai vaan kotipihalle. Treeni on HIIT-harjoitus, joka kehittää niin lihaskuntoa kuin kestävyyttä. Voit tehdä treenin vaikka mökkilaiturilla!

  1. Bulgarialainen askelkyykky

  2. Vuorikiipeilijä

  3. Kyykkyhyppy

  4. Kulmasoutu

  5. Rutistukset kiertäen

  6. Etunojapunnerrus

Katso lyhyt video treeniliikkeistä täältä.

Tee 45 sekuntia jokaista liikettä ja siirry heti seuraavaan. Kierroksia voit tehdä 3-5 riippuen päivän fiiliksestä, käytettävissä olevasta ajasta ja kuntotasosta. Pidä kierroksien välissä 2 minuutin tauko.

Mitä hyötyä HIIT-harjoittelusta on?

HIIT eli High Intensity Interval Training tarkoittaa korkean intensiteetin harjoittelua, jossa vuorottelee työjaksot, eli intervallit  ja palautuminen. Intervallien aikana syke nostetaan hetkeksi korkealle ja palautumisen aikana syke saa laskea ja hengitys tasaantua. Laji, intervallin pituus ja koko harjoituksen kesto määräytyy tavoitteen mukaan.

Tässä harjoituksessa tehdään kuusi lihaskuntoharjoitusta putkeen aikaa vastaan, jonka jälkeen huilataan 2 minuuttia ennen seuraavaa kierrosta. Harjoituksessa saadaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla, sillä harjoituksen luonne haastaa ja kehittää kestävyyskuntoa, mutta liikevalinnat johtavat myös voimakestävyyden kehittymiseen. Kehität siis samalla kestävyyttäsi sekä kykyäsi tuottaa voimaa.

Tämä harjoitus, kuten monet HIIT-harjoitukset, ovat hyvä valinta esimerkiksi silloin, kun haluat tehdä lyhyessä ajassa tehokkaan treenin.

Jaa omat treenifiilikset somessa hashtagilla #parashetki!