Sali vs ryhmäliikunta - kumpi voittaa?

11.8.2021 07:00

Ryhmäliikunta ja kuntosaliharjoittelu jakavat mielipiteitä. Osa nauttii liikkumisesta porukassa ja motivoituu valmiiksi suunnitelluista tunneista. Toiset taas nauttivat vapaista aikatauluista ja itsekseen treenaamisesta. On myös heitä, jotka pitävät vaihtelusta ja käyvät sekä ryhmäliikunnassa, että kuntosalilla.

Kun mietimme ryhmäliikuntaa ja saliharjoittelua, ovat nämä keskenään hyvin erilaisia liikuntamuotoja, mutta sisältävät silti samoja liikkeitä ja elementtejä. Entä kumpi on parempi harjoittelumuoto? Kysyimme tätä kahdelta liikunta-alan ammattilaiselta ja selvitimme kumpi voittaa - sali vai ryhmäliikunta? 

Tässä kaksintaistelussa ryhmäliikunnan puolesta puhujana kysymyksiin vastaa ryhmäliikunnanohjaaja Taru Häyrinen ja vastapuolella salitreenin kannattajana toimii personal trainer Sami Rönkkö. 

 

Mikä on parasta ryhmäliikunnassa?

Ryhmäliikunnassa on parasta yhteisöllisyys ja sen helppous. Jokainen osallistuja voi halutessaan keskittyä täysin omaan tekemiseen tai sitten olla vuorovaikutuksessa muiden kanssaliikkujien kanssa. Kaikki on mietitty valmiiksi.

 

Entä saliharjoittelun parhaat puolet?

Päivän tavoite treeneissä on yksi minun mielestä parhaimpia asioita. Menet kuntosalille tietty tavoite mielessä, esim x määrä toistoja tietyllä kuormalla. Silloin kuin on hyvä päivä, ja rauta liikkuu niin se tunne on joka kerta yhtä mahtava mikä siitä tulee.

 

Miksi kannattaa valita kyseinen harjoittelumuoto toisen sijaan?

RL: Ryhmäliikunnassa osallistujan ei tarvitse itse suunnitella ohjelmaa. Ammattilainen on tehnyt ja suunnitellut tunnin huolella. Riittää, että tulee paikalla. 

Sali: Mikäli sinulla on tavoitteena kehittää voimatasojasi, tai lihasmassaa niin kuntosaliharjoittelu tuottaa todennäköisesti parempia tuloksia hieman pidemmällä aikavälillä.

 

Entä onko huonoja puolia?

RL: Ryhmäliikunnan haaste on se, ettei kaikki liikkeet välttämättä sovellu kaikille. Taitava ja ammattitaitoinen ohjaaja osaa kuitenkin huomioida tämän ja antaa aina tarvittaessa korvaavan vaihtoehtoisen liikkeen tai näyttää liikkeestä useampia variaatioita. 

Sali: En oikeastaan keksi mitään huonoja puolia salilla treenaamisessa. Kuntosalin puolella voidaan käytännössä toteuttaa aivan samat harjoitukset mitä ryhmäliikunnassakin. 

 

Kenelle suosittelisit ryhmäliikuntaa/salitreeniä?

RL: Ryhmäliikunnan valikoima on niin laaja, että lähes jokaiselle ikäryhmälle ja lähes kaiken tasoisille liikkujille löytyy sopiva tunti. 

Sali: Melkeinpä aivan kaikille. Kuntosalilla voidaan toteuttaa niin monipuolista harjoittelua, että jokaiselle varmana löytyy se oma mielekäs tapa treenata siellä. Aseta sinulle merkityksellinen tavoite, laadi suunnitelma kuinka pääset tavoitteesi  ja ei muutakuin treenaamaan! 

 

Entä kumpi voittaa? 

Molemmissa harjoittelumuodoissa, sekä ryhmäliikunnassa että saliharjoittelussa, löytyy paljon hyviä puolia, mutta myös omat haasteensa. Kumpikin laji sopii lähes kaikenlaisille liikkujille. Ryhmäliikunnan ja saliharjoittelun välisessä taistossa onkin enemmän kysymys jokaisen omista mieltymyksistä. Tämän battlen lopputulemana onkin tasapeli.

 

Sali vs ryhmäliikunta